donderdag 6 januari 2011

De eerste week van het nieuwe jaar.

Amper het oude jaar de deur uitgeveegd en het nieuwe binnengelaten of je wordt me toch een partij geconfronteerd met je eigen gewoontes. Jeutje.
Stoppen met roken? Minder wijn drinken, mijn leven anders vormgeven. Een heleboel zaken waarvan je zou zeggen, jaaaa doen we. Maar als ik een ding heb geleerd in het afgelopen jaar dan is het wel dat je de dingen die je doet of wilt gaan doen, alleen maar moet doen voor jezelf. Omdat jij het wil, omdat jij ervan overtuigd ben dat het precies het goede is voor jou.

Mijn goede voornemen voor dit jaar is dan ook te gaan genieten. Genieten van het leven, van mijn man, mijn kinderen, mijn familie, mijn vrienden, mijn hobby's en mijn werk. Om dat te kunnen moet ik een aantal dingen loslaten. (ken je dat?? Die drive van binnen..die zegt DAT MOET?)

Ik heb een heleboel dingen die ik altijd moet van mezelf. Ik moet mijn werk goed doen, helemaal niets mis mee. Alleen ik heb de neiging gehad dat altijd vreselijk te overdrijven. Ten koste van mezelf en mijn familie. De rekening heb ik daarvoor al gepresenteerd gekregen. Een Burn-out.
Nu bijna een jaar na dato..heb ik geleerd dat het leven meer is dan de optelsom van mijn werkzaamheden. Ik ben niet wat ik doe. Ik wil ook niet meer zijn wat ik doe. De vrouw die je alles kon vragen, en dan deed ze het ook nog.
Nee ik kies nu zaken uit. Ik overleg met mezelf en bedenk op voorhand wat ik er mee kan en wil (heb ik mijn andere blog op hyves ook al eens beschreven)

Een van zaken die ik voor mezelf zo graag wil is het opstarten van een eigen bedrijfje. Een bureau dat kinderen begeleid vanuit hun kwaliteiten en niet vanuit de beperking die ze misschien hebben.
Ik heb al een redelijk goed idee van hoe ik het wil doen. En ik heb ook al diverse geluiden gehoord van mensen die ik het plan heb voorgelegd, dat het wel eens zou kunnen werken.

Verder wil ik graag een groot succes maken van de Miss Plussize Fashion verkiezing en natuurlijk ook de Beurs in Eindhoven blijven doen. Ook vind ik het fantastisch om shows te lopen en shoots te doen.
Ook het acteren in de plaatstelijke revue is en blijft erg leuk om te doen.
  Dus als het aankomt op het grote genieten dan heb die dingen al voor mezelf duidelijk.

Maar het allerbelangrijkste is dat ik meer van mijn man en mijn kinderen wil gaan genieten.
We hebben allebei een drukke baan en studeren ook allebei nog erlangs. Dat is druk en dat is af en toe heel erg goed plannen ( 80 procent is planning en 20 procent is paniekvoetbal)  Daardoor komen we wel eens tijd te kort voor het o zo belangrijke huishouden en het huis opzich. Nou heb ik daar jaren lang een complex van gehad. Ik moest en ik zou alles kunnen (multitasken in het kwadraat). Ik rende van hot naar her, verlegde hier een stapel en propte daar een doos vol. Deuren dicht en niemand ziet de rommel in klerenkast. Bezoek?? huppatee alle was effe weg proppen. En niemand ziet het. Daar ligt voor mij nog wel de grootste uitdaging.
Mijn kids geven aan dat ik veel aangenamer ben als ik niet zo loop te rennen, en dat ze veel fijner vind dat ik lekker met hun een grote puzzel ga maken. Wat kan hun die was schelen ( ja ja totdat ze uit willen en hun favoshirt niet is gewassen of gestreken). Ik betrap me er zelf op dat ik inderdaad veel aangenamer ben als ik me niet als Superwoman door het leven beweeg.
Die mat zuigt zich helaas niet zelf, en de afwas kan ook nog steeds niets alleen in en uit de machine, maar ach de sfeer in huis is wel fijn. En dat telt.

Dus voor dit jaar..zijn dit mijn speerpunten:
* Genieten, (volle teugen en met heel mijn hart)
* Minder bezig zijn met stress om de stress.
* Ik doe wat ik doe maar ik ben niet wat ik doe.
*Iedere dag minstens een keer hartelijk hebben gelachen ( Begint al in de morgen bij de eerste blik in de spiegel)
* Houden van het leven, van de mensen om me heen, de mensen die belangrijk zijn voor mij.

Ow ja en als deze blog weer de mist ingaat (3 blogs niet kunnen publiceren grrr) dan heb ik hem godzijdank in Word staan. (  Jaja weer wat geleerd)

4 opmerkingen:

  1. Mooie post voor 2011! Erg herkenbaar, een aantal van jouw voorbeelden. Ik wens je veel plezier met de voornemens + dat ze stuk voor stuk uitkomen. Geniet ja!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel Neferthe, was ook bij jou aan het lezen maar kon niet reageren. Ik vind je blogs erg gaaf. Heel divers en mooi geschreven. Keep up the good work!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Geerthe,

    Wat heb je weer een prachtig stuk geschreven, en wat is het heerlijk om te lezen, wat jou allemaal beweegt!

    Probeer wel de dingen die je zo graag zou willen veranderen één voor één te doen.

    Een mens is idd een raar ding af en toe, en moeilijk te her-programeren, totdat je een echt stop-teken krijgt.

    Het mooie van ook zo'n heftige moeilijke periode is, dat er zo'n prachtige ontluiking uit kan ontstaat......en met jouw mooie voornemens gaat 2011 een suc6 worden!!

    Heerlijk om je stukje bij beetje steeds beter te leren kennen (een eer), en ik vind je heel bijzonder!!

    Liefs uit Tilburg van Aliene

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel herkenbaar. Ook ik ben een aantal jaar geleden tot het besef gekomen dat ik niet ben wat ik doe, maar ook dat ik niet ben zoals ik eruit zie. Dat heb ik niet kunnen kiezen (behalve overgewicht natuurlijk) maar wel kan ik kiezen hoe ik van binnen wil zijn. Voor mij is de laatste jaar vooral het NIET OORDELEN belangrijk geweest. Het komend jaar hoop ik eindelijk eens de power te hebben om af te vallen en me happy in mijn lijf te gaan voelen.

    BeantwoordenVerwijderen